Waarden moeten leven. De rol en overdracht van waarden in langlevende familiebedrijven

We schrijven het jaar 1829. De ambachtelijke bakker Jean-Baptiste Dandoy opent zijn eerste winkel in hartje Brussel, vlakbij de Grote Markt. Nog geen dertig jaar later verhuist hij zijn winkel naar de Boterstraat, en leert hij zijn zoon de kunst van het koekjes bakken. Het is het begin van een succesverhaal dat nog jaren zal duren. Bijna 190 jaar later is de zevende generatie van het familiebedrijf aan zet, maar is aan het oorspronkelijke verhaal slechts weinig gewijzigd. Maar liefst 90 procent van de omzet wordt in Brussel gerealiseerd, waar het allemaal begon. De speculaas wordt nog steeds op hout gebakken, en de peperkoek nog steeds met de hand vervaardigd.

Waarden werden bij Maison Dandoy niet enkel aan de hand van traditionele recepten overgedragen. Ook op het vlak van personeel, of in andere domeinen van het bedrijf, werden volgens de eigenaars van het familiebedrijf waarden over de verschillende familiale generaties heen doorgegeven. Dat lijkt eenvoudig, maar is niet vanzelfsprekend. Over waarden – en hun rol in oude familiebedrijven – is nog niet veel geweten, hoewel het familiebedrijf vandaag de meest populaire eigendomsstructuur in de meeste economieën ter wereld is.

Onderzoek naar de 250 grootste familiebedrijven ter wereld heeft aangetoond dat iets meer dan een derde van hen al honderd jaar bestaat. Over welke factoren tot het succes van die bedrijven geleid hebben, bestaat tot op vandaag nog geen eensgezindheid. Onderzoekers zijn het eens over het bestaan van verschillen tussen familiebedrijven en niet-familiebedrijven, maar consensus over welke factoren tot die verschillen – en bijgevolg de mogelijkheid succesvol te zijn – bijdragen, werd nog niet bereikt. Onderzoek naar het belang van waarden in familiebedrijven kan hier een sleutelrol in spelen.

 

Download pdf