Kermis: Het kermisbestaan

Het kermisbestaan

In gesprek met zeven forains

Auteur: Histories

In de rubriek 'over-dragers' spreekt Histories met en over dragers van rituelen, tradities of feesten. Dat zijn mensen die op allerlei manieren betrokken kunnen zijn bij zo'n ritueel, traditie of feest. We noemen hen dragers, omdat ze hun praktijk in leven houden door die zelf uit te voeren en door ze op anderen over te dragen.

Denk aan stagediven: Alleen als de hele menigte meewerkt, en de stagediver telkens een stukje verder draagt naar de volgende, zal de persoon niet vallen. En hoe meer mensen meedoen, hoe langer de duik kan duren.

Het Gentse Sint-Pietersplein ligt er verlaten bij. Na drie weken kermis is de laatste foorkramer vertrokken. De meesten zetten koers naar Kortrijk, waar de Paasfoor vanaf april weer op volle toeren draait. We strikten zeven forains voor een gesprek over ‘hun’ kermis. Al willen ze dat niet geweten hebben. Want de kermis, zo drukken ze ons op het hart,  is van iedereen. Aan het woord zijn Frans Dupont (Kinderloterij), Christophe Badjou (Koordje-trek), Natacha Semay (Lunapark),  René Lauwers (Poliep), Cecile Vanistendael (Cocktailbar), Gino Bodet (Lunapark) en Richie Bodet (Psychodelic). 

Deze interviews kaderen in het erfgoedzorgtraject dat Histories (voorheen LECA) sinds 2013 aflegt met De Verdediging der Belgische Foorreizigers. 


Dankjewel voor het gesprek!


Dit interview werd afgenomen in april 2015 door LECA (Landelijk Expertisecentrum voor Cultuur van Alledag). De werking van LECA maakt sinds 1 januari 2019 onderdeel uit van Histories.