Prentjes verzamelen

Kopen, sparen, ruilen, plakken

Prentjes verzamelen

Auteur: Histories

Als we denken aan het verzamelen van prentjes of stickers, denken we al snel aan de voetbalstickers van Panini of de plaatjesboeken van Artis Historia of Chocolade Jacques. Wanneer ontstond echter het idee om dergelijke prentjes te verkopen of gratis aan te bieden bij bepaalde producten? En is deze trend tanende of blijft de formule succes oogsten?

Albums vol

Het antwoord op de eerste vraag is te vinden in een grootwarenhuis te Parijs omstreeks 1850. Hier vond stichter en eigenaar van het warenhuis ‘Au Bon Marché’, Aristide Boucicaut, een nieuwe vorm van publiciteit om klanten aan te trekken. Hij kwam er namelijk als eerste op om zogenaamde chromo’s, prentjes in kleursteendruk, gratis aan te bieden bij de aankoop van een aantal producten. Dit initiatief was een groot succes en al snel volgden veel andere warenhuizen zijn voorbeeld. In de daaropvolgende jaren werden er steeds meer prentjes bij steeds meer verschillende producten (chocolade, melk,…) aangeboden. Ook in België probeerde men steeds vaker met het schenken van prentjes kopers te lokken voor bepaalde producten. Er werden nu ook albums verkocht, waarin men de verzamelde prentjes kon plakken. Een bekend voorbeeld hiervan in België zijn de albums en prentjes van Chocolade Jacques (enkele titels van albums waren: ‘sport’, ‘menschenrassen’, ‘ruimte’, ‘auto’s’, ‘aardrijkskunde’, ‘Europa’).

Panini bij Comic Con in Duitsland, 2017

Panini's plakkende plaatjes

In 1960 vond een nieuwe primeur plaats op vlak van prentjesalbums. Twee Italiaanse krantenhandelaars verkochten in dat jaar voor het eerst aparte zakjes met prentjes, zonder dat ze in de verpakking van een ander product zaten. De verkoop van deze zakjes met prentjes van voetballers in, was zo’n groot succes dat de broers het jaar erop hun eigen bedrijf begonnen, gespecialiseerd in de verkoop van prentjes. De naam van de broers en van hun nieuwe bedrijf luidde ‘Panini’. Bijna 10 jaar later, in 1970, zorgde Panini voor een nieuwe primeur, die hen succes zou opleveren over de hele wereld. Ze introduceerden namelijk de eerste zelfklevende plaatjes. Van dat moment ging Panini internationaal (ook Panini België werd opgericht in 1970) en werd het stilaan, vooral door de grote successen van de voetbalstickers tijdens wereldkampioenschappen, de wereldleider in de sector van de verzamelstickers en trading cards.

Waarom zou je stickers verzamelen? We vroegen het zusjes Abel en Finne...

‘Gewoon, omdat wij die mooi vinden. En we vinden stickers leuk. Vroeger verzamelden we ook al stickers, maar dan in een doos. Maar nu hebben we dus een boek. Dat heeft mams speciaal uit de winkel gehaald. We hebben al veel stickers, hoor, maar nog niet allemaal. En het hele boek moet vol. We hebben ook al prentjes dubbel. Of we die gaan ruilen? Nee, waarom? Moet dat dan? Wij willen die dubbels houden voor in ons ander boek. We verzamelen ook nog andere dingen hoor. Steentjes en blaadjes en nootjes. En slakken. Maar dat gaat niet goed. Als we er eens een vinden en we zetten die in de tuin, zijn die de volgende dag altijd weg.’

Illustreer je eigen album

De plaatjesboeken van Chocolade Jacques en Artis Historia worden niet meer gemaakt, net als andere albums zoals bijvoorbeeld de Verkade-albums in Nederland. Panini heeft echter zijn positie als wereldleider in de sector van de verzamelstickers weten te behouden en produceert en verkoopt elk jaar meer en meer stickers. Voor het WK-album van 2006 werden in België alleen al meer dan 24 miljoen zakjes met stickers van voetballers verkocht. Dit was een nieuw record. Het bedrijf verkoopt ondertussen niet alleen voetbalstickers, maar ook andere stickers, zoals van cartoons, films, TV-series, muziek, natuur, dieren en ook trading cards, comics en magazines. Het bedrijf, dat in 2011 een omzet draaide van 621 miljoen euro over 100 landen en meer dan 850 werknemers telt, lijkt in niets op meer op het kleinschalige familiebedrijfje waarmee alles begon. Onder andere dit bedrijf zal ervoor zorgen dat er ongetwijfeld nog vele decennia stickers en prentjes zullen worden verzameld.

Verzameling sportstickers

Wereldrecord en megaproductie

De plaatjesboeken van Chocolade Jacques en Artis Historia worden niet meer gemaakt, net als andere albums zoals bijvoorbeeld de Verkade-albums in Nederland. Panini heeft echter zijn positie als wereldleider in de sector van de verzamelstickers weten te behouden en produceert en verkoopt elk jaar meer en meer stickers. Voor het WK-album van 2006 werden in België alleen al meer dan 24 miljoen zakjes met stickers van voetballers verkocht. Dit was een nieuw record. Het bedrijf verkoopt ondertussen niet alleen voetbalstickers, maar ook andere stickers, zoals van cartoons, films, TV-series, muziek, natuur, dieren en ook trading cards, comics en magazines. Het bedrijf, dat in 2011 een omzet draaide van 621 miljoen euro over 100 landen en meer dan 850 werknemers telt, lijkt in niets op meer op het kleinschalige familiebedrijfje waarmee alles begon. Onder andere dit bedrijf zal ervoor zorgen dat er ongetwijfeld nog vele decennia stickers en prentjes zullen worden verzameld.

Meer informatie en verantwoording

Afbeeldingen en citaat

De afbeeldingen genummerd op volgorde van boven- tot onderaan de pagina:

  1. (bannerafbeelding) Stickers van ¡Hip Hip!, een koffiemerk. MK +2, 06-10-2021, via https://unsplash.com/photos/zzHJ3VSKrZg
  2. Panini bij Comic Con in Duitsland, 2017. © Foto: Ra Boe / Wikipedia
  3. Verzameling sportstickers. Mick Haupt, 07-12-2020, via https://unsplash.com/photos/AJYmNfbcoRo

Citaat: Van Abel en Finne. Uit een interview, afgenomen in 2012 door LECA (Landelijk Expertisecentrum voor Cultuur van Alledag). Abel en Finne waren toen 4 en 3 jaar oud. De werking van LECA maakt sinds 1 januari 2019 onderdeel uit van Histories.

Artikelen

  • Bauer, C., Spangenberg, K., Spangenberg, E. R., & Herrmann, A. (2022). Collect them all! Increasing product category cross-selling using the incompleteness effect. Journal of the Academy of Marketing Science, 1-29.
  • Delmarcelle, O. (2019). The Panini collector’s problem: Optimal strategy and trading analysis. Masterscriptie aan Louvain School of Management. Via: https://dial.uclouvain.be/memoire/ucl/object/thesis:20994
  • Sardy, S., & Velenik, Y. (2010). Paninimania: sticker rarity and cost-effective strategy. Swiss Statistical Society, 2-6.

Nieuwsberichten